Tord Gustavsen Trio, 33. Akbank Caz Sahnesinde
33. Akbank Caz Festivali’nin özel konuklarından biri Tord Gustavsen, 7 Ekim akşamı Zorlu PSM Turkcell Platinum Sahnesi’nde olacak. İskandinav olup melankolik tandanslı tüm müzisyenlere yakıştırılan “Kuzeyin lirik şairi” ifadesinin hakkını gerçek mânâda veren tek isim Gustavsen. Norveçli piyanist ve besteci, kariyerinin başından beri icra ettiği müzikte elegant, derinlikli ve dokunaklı bir ifade stili tercih ediyor.
Changing Places ile başlayan albüm kariyerinde ECM Records etiketiyle 9 albüme imza attı.
1970 yılında Oslo‘da doğan piyanist Tord Gustavsen, psikoloji eğitimi aldıktan sonra Trondheim Konservatuarı‘nda caz eğitimi ve Oslo Üniversitesi‘nde müzik teorisi eğitimi aldı. Solo kariyeri öncesinde Norveç’in köşe taşı vokallerinden bazıları olan Solveig Slettahjell, Silje Nergaard, Siri Gjære, and Kristin Asbjørnsen gibi isimlerle kayıtlar gerçekleştirdi. 2003 yılında yayımlanan Changing Places ile başlayan albüm kariyerinde ECM Records etiketiyle 9 albüme imza attı. Kariyeri başarılarla dolu olan müstesna piyanist, Avusturalya’dan Canada’ya, Avrupa’dan Amerika’ya hatta Japonya’ya kadar pek çok yerde canlı performanslar gerçekleştirdi ve sayısız ödül kazandı.
Gustavsen’le bir sohbetimizde kendisine yaşadığı, müziğini beslediği şehir olan Oslo hakkında neler düşündüğünü sormuştum. Gustavsen’e göre Oslo, müzikler arası sınırların aşıldığı açık fikirli bir şehir. Gustavsen, klasik müzik alt yapılı çalışmalar yapıyor olsa da Oslo da elektronik müzik, güncel klasik, rock gibi birçok türün harmanlandığını gözlemliyor. Bu sayede her birey kendi dilini ve lehçesini oluştururken dinleyicinin inandığı “yeni yaratımlar gerçekleşiyor” denen illüzyonunun aksine her müzisyenin varolanı kendi diliyle aktardığı, etkilenmelerin kendi özgün dilini oluşturduğu özgür bir müzikal dünyaya kavuşulabildiğini düşünüyor.
ECM plak firmasının berrak ses kalitesiyle kaydedilen albümleri çoğunlukla Oslo’da efsanevi Rainbow Studio’da bir süre önce kaybettiğimiz kuzeyin Rudy van Gelder’ı olarak anılan ses mühendisi Jan Erik Kongshaug`un titizliği ve kaliteli ekipman kullanımına önem verdiği kayıtlarda kaydedildi. İskandinav kültürünün derinliklerinden süzdüğü melodileri sarraf terazisi hassasiyetiyle notalarla buluşturdu. Sadık takipçileri için Gustavsen’in müziğindeki tutarlılık ve aşinalık hissi konforlu ve risklerden uzak bir kuzey yolculuğu vaadediyor.
İtiraf etmek gerekirse Gustavsen’in sadık takipçileri olarak biz bu aşinalığı seviyoruz.
Gustavsen’in ritim ve melodi methodunda başından beri alışık olduğumuz karla kaplı yollarda yürüyoruz. Temkinli ve huzur dolu. Ama pasajlar arası değişen her bölümde ışığın farklı yönlerden gelişiyle oluşan algısal değişiklikler misali devinim ve değişim hissediyoruz. İtiraf etmek gerekirse Gustavsen’in sadık takipçileri olarak biz bu aşinalığı seviyoruz.
2022 yılında Gustavsen, yaratıcı etkileşimi ve mütevazi virtüözlüğü başka bir düzeye taşıyan bir üçlü formatı dinleyicilerine takdim etti. Bu müziği için bir araya getirdiği basçı Steinar Raknes’i davulcu Jarle Vespestad ile birlikte bana göre kendisini en rafine halinde dinleyebildiğimiz üçlü formatında yolculuğuna devam ediyor.
Tord Gustavsen Trio konserine BURADAN bilet satın alabilirsiniz.
Burak Sülünbaz’ın 33. Akbank Caz Festivali konserleri arasından tavsiyeleri BURADA.