Akbank Caz Festivali

Gitar Panteonunun Daimi Üyesi: Philip Catherine

27 Ekim, Belçikalı efsane gitarist Philip Catherine‘in doğum günü. Doğum gününü vesile ederek Catherine’in hayat hikayesinden kısaca bahsederek kendisiyle tanışma fırsatı bulduğum sohbetten bir anekdotla kendisini anmak isterim. Bu bir solukta okunacak yazımın amacı, Catherine’in detaylı portresini paylaşmak değil, sizinle “eğer daha önce tanışmadıysanız” çok özel bir müzisyeni tanıştırmak.

İlk albümü Stream’i 30 yaşında yayımlayan Catherine, sonraki yıllarda Barklee Collage of Music’de Mick Goodrick ve George Russell ile çalıştı. Ardından Larry Coryell ile akustik bir ikili oluşturarak turnelere çıktı. Toots Thielemans, Didier Lockwood, Niels-Henning Ørsted Pedersen, Ulf Wakenius, Enrico Pieranunzi gibi isimlerle beraber lider olarak 30’un üzerinde albüm kaydetti. Bununla birlikte özellikle Chet Baker’ın sıkı bir yol arkadaşıydı. Baker ile 1988 tarihli kaydını yakın zamanda BURADA yazmıştım. Ama benim için Catherine’in içinde yer aldığı en önemli albümler, NHØP ile Sam Jones‘un 1988 kaydı Double Bass ve 1975’de kaydedilen, Danimarka’nın övünç kaynağı plak şirketi SteepleChase’den yayımlanan Dexter Gordon albümü Something Different.

Gitar panteonun daimi üyeliğine hak kazanmış bir isim olarak Catherine’in 1985’de Spor Sergi Sarayı ve 2011’de CRR’de gerçekleştirdiği konserlerin hatıraları müzikseverlerin hafızalarında yer etmişti. Catherine ile 2020 yılında İstanbul konseri sonrası bir araya gelmiştik. Sohbetimiz sırasında Chet Baker’ın da adı geçmişti. Catherine, Baker’la çalıştığı 1983 tarihli Crystal Bells ve 1985 tarihli Chet’s Choice albümlerinden özellikle bahsederek dinlememi tavsiye etmişti.

Benim plak çantamda ise az önce bahsettiğim Dexter Gordon’ın “Something Different” albümü vardı. Albümü gördüğünde gözlerinde oluşan ifadeyi anlatacak kelime bulamıyorum. Mutluluk, hüzün, gurur, hayranlık ve özlem duygularının kesişim kümesinde bir his kapladı bir anda ortamı. Çok sevdiği kapak tasarımının görselliğini bozmamak için imza atmaya dahi kıyamadı ve ince uçlu bir imza kalemi tercih etti. Sanki kayıt yılından günümüze geçen 45 yılı gözünün önünden geçirmiş gibiydi. Albümde çalan ekipten bugün bizimle olan tek üyesi kendisiydi. Bu albümün Catherine için bir diğer önemi Dexter’ın albümleri arasında içinde piyano olmayan bir albüm olmasıydı çünkü Catherine burada piyano bölümlerini çalıyordu. 

Kendisine birlikte çalıştığı ve benim müzik yolculuğumdaki en özel isimlerden biri olan Dexter Gordon’ın nasıl bir insan olduğunu sordum. Dexter Gordon’la çalışmış bir insanla daha önce tanışma fırsatım oldu mu bilemiyorum. Çok uyumlu, çok düzgün bir insan olduğunu, caz müzisyenlerinin genel problemi olan alkol sorunu olduğunu ama hayatına etki etmediğinden bahsetti. Hayatım boyunca unutamayacağım anlardan biriydi. 

Philip Catherine hakkında detaylı bilgi BURADA.

Burak Sülünbaz

Co-Founder, Jazz Writer // Kurucu Ortak, Caz Yazarı

Burak Sülünbaz 'in 199 yazısı var ve artmaya devam ediyor.. Burak Sülünbaz ait tüm yazıları gör

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir