Ben Winkelman – Heartbeat (2023 OA2 Records)
English is HERE.
Avustralya doğumlu New York’lu piyanist Ben Winkelman’ın altıncı albümü Heartbeat, 15 Eylül’de OA2 Records aracılığıyla yayımlanacak. Heartbeat’de kendisine oldukça kaliteli müzisyenler eşlik ediyor: lirikal çalış stilini çok sevdiğim İsrail doğumlu New York’lu füzyon caz gitaristi Gilad Hekselman, Yeni Zellanda kökenli usta basçı Matt Penman ve Jazz At Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis, Dave Holland, Monty Alexander, Sean Jones, Yosvany Terry, Mike Stern gibi isimlerle çalışmalarıyla tanıdığımız Obed Calvaire.
Albümün yaratılış döneminde Winkelman’ın içinde bulunduğu ruh hali tam bir paradoks. Winkelman, besteleri umut ve umutsuzluk ekseninde olduğu bir dönemde meydana getirmiş. Piyanistin açıklamalarında belirttiği üzere bu set, babalık beklentisinden ve pandeminin başlangıcındaki kriz ve izolasyon hissinden ilham alıyor.
Tüm dünyayı saran pandemi döneminin hayatlarımıza dikte ettiği belirsizlik dolu kaotik günlerde yazılmaya başlanan albüm aynı zamanda Winkelman’ın ilk çocuğunun doğumunu beklediği umut ve heyecan dolu bir döneme de denk gelmiş. Ama albümde bu iki tezat durumdan doğan kararsız ve tanımlanamayan bir olumsuzluk havası meydana gelmemiş. Aksine albümün genel havasındaki pozitif atmosfer umudun umutsuzluğa ağır bastığının göstergesi.
Albümde yer alan 9 parçadan 4 tanesi piyano üçlüsü ve beş tanesi gitar eşlikçili dörtlü formunda icra edilmiş. Çıkış noktaları hepsi için genel olarak piyano üçlüsü olarak düşünülmüş. Ancak bazı parçalarda ifadeleri daha da genişletmek için dörtlü formuna yükseltilmiş. Elegant çizgilerle bestelenmiş lirikal yapılı bestelerin yanı sıra, karmaşık yapıda besteler de yer alıyor. Melodik hatlar güçlü tutulmuş ve grup etkileşiminin sağlam olduğu, sıklıkla ritmik keşif yolculuklarına alanlar açan bir albüm meydana getirilmiş.
İlk parça “Praise” isminden de anlaşılacağı gibi klise müziğinin çağdaş bir yorumu olarak kabul edilecek bir parça. Grup olarak icra edilen uzun kabul edilebilecek intro bölümünden sonra piyano ve gitarın solo partisyonlarını dinliyoruz. Dinamik yapıdaki parça, tüm albümün vitrini gibi parlak ve gövdeli. Parçanın sonunda sık tekrarlı piyanonun gerisinde kuvvetli bir davul solo duyuyoruz.
Albümdeki ikinci parça “Fort Tilden”, ismini Queens‘in güneyindeki bir plajın isminden alıyor. Brezilya müziğinden ilham alınarak bestelenen durağan formdaki parçada gitar ve basın ortak icralarının yanında Rhodes ile çalınan girişteki osinato dikkat çekiyor. Parçada benim en hoşuma giden bölüm Penman’ın koyu ahşap tonuyla icra ettiği derinlikli bas solo oldu.
Pandemi sürecinde yapılan çoğu albümde olduğu gibi “Isolation” isimli bir parça da albümde yer alıyor. 12 barlık parçada Winkelman başta olmak üzere grup elemanlarına geniş solo alanları bırakıldığını duyuyoruz. Calvaire’in ritmik ve gövdeli arasında gidip gelen solo davulu parçaya çok kudretli bir hava katıyor.
New York’lu caz piyanisti ve besteci Ben Winkelman’ın altıncı albümü Heartbeat’i konsept ve katman zenginliği açısından bir önceki albümlerinin ötesine geçerek daha çağdaş ve dinamik hava yakaladığı için beğendim. Heartbeat’de yakaladığı başarıyı gelecek albümlerinde sürdürmesini takip ediyor olacağım.
*
Ben Winkelman – Heartbeat (2023 OA2 Records)
Australian-born New York based pianist and composer Ben Winkelman‘s sixth album Heartbeat will be released on September 15th via OA2 Records. He is accompanied by very high quality musicians on Heartbeat. Israeli-born New York based fusion jazz guitarist Gilad Hekselman, whose lyrical playing style I love, is on guitar, New Zealand-born master bassist Matt Penman is on double bass and Obed Calvaire, known for his work with Jazz At Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis, Dave Holland, Monty Alexander, Sean Jones, Yosvany Terry and Mike Stern, is on drums.
Winkelman’s state of mind was in a paradox when he was composing this album. Winkelman composed the tracks at a time of hope and despair. As the pianist explains, the set is inspired by the anticipation of fatherhood and the sense of crisis and isolation at the beginning of the pandemic.
The album, which was written during the chaotic days of uncertainty dictated by the Covid pandemic, also coincided with a period of hope and excitement as Winkelman awaited the birth of their first child. However, the album does not have an unstable and undefined atmosphere of negativity arising from these two contrasting situations. On the contrary, the overall positive atmosphere of the album shows that hope outweighs despair.
Of the 9 tracks on the album, 4 are piano trios and 5 are quartets with guitar accompaniment. He started to compose for all of them is generally a piano trio. However, in some of the pieces, they were upgraded to quartet form to expand the expressions even more. There are lyrical compositions with elegant lines as well as complex compositions. The melodic lines are kept strong and the group interaction is fluid, often opening up spaces for rhythmic journeys of discovery.
The first track “Praise“, as the title suggests, is a contemporary interpretation of gospel music. After a long intro section performed as a group, we listen to the solo parts of the piano and guitar. The dynamic piece is bright and full-bodied, like the showcase of the whole album. At the end of the track we hear a strong drum solo behind the piano with frequent repetitions.
The second track on the album “Fort Tilden” takes its name from the name of a beach in southern Queens. Inspired by Brazilian music, the piece is in a static form, and the guitar and bass performances as well as the osinato in the intro played by Rhodes are noteworthy. My favorite part of the track was Penman’s deep bass solo played with his unique dark wood tone.
Like most of the albums made during the pandemic, there is a track called “Isolation” on the album. In the 12-bar track, we hear their wide solo spaces of all the band members, especially Winkelman. Calvaire’s solo drumming, which alternates between rhythmic and bodied, gives the track a very powerful atmosphere.
I liked Winkelman’s sixth album Heartbeat, because it goes beyond from his previous albums in terms of concept and richness of layers, and captures a more contemporary and dynamic atmosphere. I will be following him to continue the success he achieved in Heartbeat in his future albums.
You can buy the album HERE.
English album reviews from DarkBlueNotes can be found in HERE.