Wilbur Smith’den Yıllanmış Hikâye
Wilbur Smith’den Yıllanmış Hikâye
Levent Öget / 2022
Bir görsel (visual-media) ile karşılaştığımızda onu önce konusuna göre mi algılarız yoksa sahip olduğu renk, desen gibi (doğası gereği) görmeye dair unsurlarıyla mı baskın oluyorlar? Sonuçta, durdurmayı sürdürdüğümüz anda bütün bu esneyen ‘durum’ belirli aşamalardan sonra kendi tanımlarımızı oturttuğumuz bir anlamlar silsilesine dönüşüyor. Bir caz müzisyeni “double-bass” denilen dik duruşlu, perdesiz ve kalın telli ritim eşlik sazı ile bir anımızı durdurup bir şeyleri kontrol ederken ki görüntüsüyle o anın içinden bize bakıyor. Seyirci koltuğumdan görüntülediğim basçı Wilbur Smith’in bu an’ı yaklaşık 30 yıl kadar öncesine uzanıyordu ve ilk kez caz müzisyenlerini performansları sırasında görüntülediğim ve bu canlı konser görünümlerinden seçtiklerimin en çarpıcı ve düşündürücü niteliklere sahip olanıydı. Yaşadığımız bu çevre için bazı ilk kez olmak özellikleriyle Wilbur Smith fotoğrafı bugünlere kadar uzanan bir yolculuğun da parçası oldu.
Bu şehirde ilki yapılan bir uluslararası caz festivalinin ilk fotoğraf sergisinde yer aldı. İlk caz fotoğrafları sergisiydi bu ve hemen ardından ilk kez bir caz fotoğrafları kitabının da kapağında yer aldı.
Bugün artık analog dönemde üretilmiş bu görselin yer aldığı herhangi bir koleksiyon baskısı da yok. İlk yer aldığı negatif ise ömrünü tamamladı. Basılı olan yaklaşık iki bin adet kitap ve şömizi (kitap kılıfı) giderek azalan bir geri sayım yaşadığı bir yok oluşa ilerlerken, yer aldığı zihinlerdeki izleri de aynı biçimde silinmeye devam ediyor. Görselliğinin izleri böylece silinirken Smith’in seslendirdikleri yalnızca bu dünya ile sınırlanamayacak bir sonsuzluğu yakaladı.
(*) Caz Fotoğrafları kitabı 1995 yılında yayımlandı. The New York Public Library – New York Halk Kütüphanesi ve Bibliothèque Nationale de France -Fransa Millî Kütüphanesi gibi saygın kütüphane arşivlerinde yer alıyor.
©Photog. Öget