Noah Haidu – Standards (Sunnyside Records 2023)
ENGLISH IS HERE!
2021 yılının ilgi çekici albümlerinden biri Noah Haidu’nun Buster Willams ve Billy Hart ile birlikte kaydettiği Slowly: Song for Keith Jarrett albümüydü. Bu albüm isminden de anlaşılacağı gibi bir Keith Jarrett övgü albümüydü. Albümün çıkış noktası Haidu’nun babasının vefatının ardından kendisiyle paylaştıkları Jarrett sevgisini ölümsüzleştirme fikriydi. Albüm ile ilgili aldığım notlarımda şu cümleye yer vermiştim: “Keith Jarrett’ın müzikal mirası zaman zaman çeşitli sanatçıların hürmet albümlerine vesile oluyor. Bir övgü albümünü dinliyorsanız övgüsü yapılan sanatçının müziğinin taklidini dinlemek istemezsiniz. Bu albüm Keith Jarrett’a övgü albümleri arasında karbon kağıdı kopya olmayanlar arasında. Çünkü grup elemanlarının her birinin kendi belirgin sesleri var.”
23 Haziran 2023 tarihinde Sunnyside Records etiketiyle yayımlanacak yeni albümü Standards albümü yine bir önceki albümün devamı niteliğinde. Bu albümde Keith Jarrett’ın efsanevi Jarrett, Peacock ve DeJohnette’dan oluşan Standards üçlüsünün 40. yılında müziklerinden ilhamla meydana getirilmiş. Albümde Haidu’nun muazzam eşlikçileri var. Buster Willams ve Peter Washington basta ve Lewis Nash ise davulda eşlik ediyor. Ayrıca konuk müzisyen olarak saksofonist Steve Wilson yer alıyor.
Standards’daki parçaların çoğu, Jarrett’ın Peacock ve DeJohnette’den oluşan üçlüsü tarafından kaydedilen besteler. Haidu’nun bir Jarrett kaydından adını verdiği ve Standards Trio’ya kendisinin de katıldığı New Jersey Gösteri Sanatları Merkezi’ndeki son konserine saygı duruşunda bulunduğu “Last Dance I” ve “Last Dance II” dışında tüm parçalar caz standartları. Haidu, Jarrett’ın konser sırasında bir bölümde seyircilerle şakalaştığını hatırlıyor: Jarrett seyircilere ”Bunu evde denemeyin.” diye seslenmiş. 2014’teki o geceyi hatırlayan Haidu, “Bunu bilinçaltımda bir meydan okuma olarak algıladığıma inanıyorum. Amacım onların ayak izlerini takip etmek değil, üçlü ve bu şarkılarla kendi sesimi inşa etmek.” ifadelerini kullanıyor.
Projenin ilk kıpırtıları Haidu’nun Lewis Nash ve Buster Williams ile 2021 yılındaki turları sırasında ortaya çıkmış. Çoğunlukla caz klasikleri çalıyorlardı ve kayıt altına alınması gereken bir grup kimyası meydana getirmişlerdi.
Albüm bir Willard Robison bestesi olan Old Folks ile başlıyor. Bu parça Jarrett’ın 1989 tarihli “Standars in Norway” kaydında da yer alıyor. İki kayıt arasındaki yaklaşım ve tempo farkı daha ilk parçada Haidu’nun Jarrett’ın icra tarzından çok farklı bir yorum sergilediğini dinleyiciye hissettiriyor.
Haidu’nun hayatında Jarrett’ın ve Kenny Kirkland’ın etkisi olduğu gibi dinlerken bop ve modal piyanistlerden de bariz bir şekilde yansımalar var. Bir bestecinin kendi besteleriyle müzik üretmesi yeni evrenler keşfetmek gibi. Standartlardan yola çıkarak müzik yapmak ise sınırları az çok belli olan bir oyun içinde entonasyon, yaklaşım ve grup içi sinerji ile yeniden üretim yapmak demek. Bu yönüyle albümün teknik gösteriş yada trendlere göre olma gibi yüzeysel arayışlarda değil derinlemesine bir ifade kaygısından temel aldığını söyleyebiliriz.
Noah Haidu: Standards (Sunnyside Records 2023)
One of the best jazz albums of 2021 in my list was Slowly: Song for Keith Jarrett, recorded by pianist, composer Noah Haidu with Buster Williams and Billy Hart. This album, as the name suggests, was a Keith Jarrett tribute album. The starting point of the album was the idea of immortalizing the love for Jarrett that Haidu shared with him after his father passed away. In my notes about the album, I included the following sentence: “Keith Jarrett’s musical legacy occasionally leads to homage albums by various artists. If you’re listening to a tribute album, you don’t want to listen to an imitation of the praised artist’s music. This album is among the ones that is not a imitative ones among the albums in tribute to Keith Jarrett. Because each of the band members has their own distinctive voice.”
His new album Standards, which will be released on June 23, 2023 via Sunnyside Records, is the soul mate of the previous album. This album is inspired by the music of Keith Jarrett, celebrating the 40th anniversary of the release of Keith Jarrett’s wonderful Standards Trio. Haidu has great accompaniments on this album. Buster Williams and Peter Washington on bass, Lewis Nash on drums. It also features saxophonist Steve Wilson as a guest musician.
Most of the tracks on Standards have been recorded by Jarrett’s trio with Peacock and DeJohnette. All are ‘standards’ except “Last Dance I” and “Last Dance II,” which Haidu named after a Jarrett recording and composed in tribute to the Standards Trio and their final concert at the New Jersey Performing Arts Center, which he attended. He remembers joking with the audience in one episode during the concert: Jarrett told the audience, “Don’t try this at home.” Remembering that night in 2014, Haidu said, “I believe I subconsciously took that as a challenge. Not to follow in their footsteps, but to build on my own voice with the trio and these songs.” uses expressions.
The first stirrings of the project emerged during Haidu’s tour in 2021 with Lewis Nash and Buster Williams. They played mostly jazz classics and created a group chemistry that needed to be recorded.
The album starts with Old Folks, a Willard Robison composition. This piece is also featured in Jarrett’s 1989 recording of “Standars in Norway“. The difference in his approach and tempo between the two recordings makes the listener feel that Haidu’s interpretation is very different from Jarrett’s performance in the first piece.
There are obvious reflections that you can hear from bop and modal pianists while listening to Haidu, as well as the influence of Jarrett and Kenny Kirkland in Haidu’s life. It is like discovering new universes for a composer to produce music with his own compositions. Making music based on standards means reproducing music with intonation, approach and in-group synergy within a game whose boundaries are more or less defined. In this respect, we can say that the album is based on an in-depth expression concern, not on superficial pursuits such as technical ostentation or tricks or trends.