Güçlü ve Cesur: John Escreet – Seismic Shift (2022)
Doncaster doğumlu İngiliz pianist John Escreet, 2006 ve 2020 yılları arasında New York’da yaşadı. 2020 yılında, tam pandemi öncesi Los Angeles’a taşındı. Amerika’da bulunduğu süre boyunca çağdaş caz sahnesinin pek çok önemli figürü ile albümler kaydetti. Kendi adına sekiz albüm kaydettikten sonra Los Angeles’dan dostları Eric Revis ve Damion Reid ile kariyerindeki ilk trio albümünü kaydetti. Grup Haziran 2021’de ilk konserlerini verdi ve ardından California Big City Recordings Studio’da kaydedilen Seismic Shift, 7 Ekim 2022 tarihinde Whirlwind Recodings etiketiyle raflarda yerini aldı.
Seismic Shift isminin imâ ettiği gibi deprem meydana getirecek tekrarlı sarsıcı etkiler ihtiva eden bir albüm. Escreet’i Antonio Sanchez, Tyshawn Sorey, David Binney, Evan Parker gibi isimlerle eşlikçi olarak biliyoruz ama bu albümde besteciliğinin ve grup liderliğininde üst seviyede olduğunu duyuyoruz. Son derece yüksek enerjili ve dakika dakika vurgusunu arttıran perkusif formda sınırsız doğaçlamalara alan açan karizmatik bir albüm. Albüm, Escreet’in müzik üretirken aradığı çeşitlilik yaratma düşüncesi üzerine kurgulanmış. Kimi yerlerde güzellikler, kimi bölümlerde hırçın anlar yer alıyor. Tonalite anlarına karşılık abstrakt yaklaşımlar.
Albümde yer alan parçalardan 6 tanesi Escreet’e ait. Outward and Upward ile Quick Reset üçlüye ait. Equipoise parçası ise Stanley Cowell’a ait bir parça. Escreet, bu parçayı Cowell’ın 1974 tarihinde Strata-East etiketiyle yayımlanan Musa-Ancestral isimli solo piyano albümündeki versiyonundan uyarlamış. Parçanın ana motifindeki güzellik her dinleyişinizde kalbinize hızla akacak durulukta. Bu parçada Damion Reid’in atakları ve Revis’in tansiyonu dengeleyişi üzerine Esceet’in limitsiz doğaçlama tekniği muazzam bir kombinasyon oluşturuyor. Piyano trio formunun en dinamik ve muazzam örneğini tek bir parça ile örneklememize yardımcı olacak icralardan biri. Escreet, Cowell’ın üstü toz tutmuş müziğini saygıyla parlatarak nefis eseri yeniden gün ışığına ulaştırıyor.
Outward and Upward kaotik doğaçlamalarla, her bir vuruşta daha da yükselerek açılıyor. Motifi dinleyiciye ezberletecek şekilde devam eden tekrarlarla devam ediyor. Ardından melodinin yavaşça çözümlenerek dağılarak kaybolmasını duyumsuyoruz.
RD parçası ismini Revis Damion isimlerinin kısaltılmış halinden alıyor. Bu parça Escreet tarafından grubun ilk konserine özel olarak yazılmış. Yazılı melodik materyal üzerine kurgulanan doğaçlamanın ardından Escreet’in Cecil Taylor’vari delici vuruşlarla ve akıl almaz tekniği ile işlediği son derece gürültü parça hızla akarken anından duruveriyor.
Seismic Shift hem konsept, hem icra, hem fikir olarak cesur ve güçlü bir çalışma. Kapak tasarımı ise sade ve göz alıcı.
Bu arada son bir not. Albümün konserlerinde kontrbasta Revis’in yanı sıra zaman zaman Matt Brewer, zaman zaman John Hebert’in yer aldığını ve Seismic Shift Quartet’e ise Mark Turner’ın katkı sağladığını gördüm. Her kombinasyonda canlı izlemekten oldukça keyif alacağımız müzisyenler olduklarını düşünüyorum.