Akbank Caz Festivali

Bill Evans: Danimarka’da Bulunan Hazine Sandığı (1965-9)

ENGLISH VERSION IS HERE.

Record Store Day, plak severler için geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi bu yılda heyecan yarattı. Benim gibi bir Bill Evans hayranıysanız bu özel günde yayınlanacağı duyurulan albümler arasından Elemental Music etiketiyle 22 Nisan tarihinde raflarda yerini alacak Bill Evans, Treasures: Solo, Trio and Orchestra Recordings from Denmark (1965-1969) hemen dikkatinizi çekecektir. Arşivlik bu önemli kayıt önce 22 Nisan tarihinde 180gr 3 plak ve ardından 28 Nisan tarihinde 2 CD ile dijital versiyon olarak yayımlanacak.

Piyanist Matthew Shipp’in “Bir piyano üçlüsü düşündüğünüzde, Bill Evans’ı düşünmemek imkansız, sadece imkansız.” sözleri çok doğru. 88 tuşlunun kıdemlilerinden Ran Blake ise oldukça hoşuma giden şu açıklamayı ekliyor: “Bill Evans, Fransız izlenimciliğinin canlı bir örneği gibiydi: denizdeki sesler, Fransa’nın batı kıyısı, beslediği seslerin zenginliği. Diğer müzisyenlerle etkileşimi, verdiği inanılmaz fikirler olağanüstüydü.” Modern caz piyanistleri panteonunda kazandığı tahtını sonsuza kadar koruyacak bir piyanist Evans. Ve Evans’ın bir kaydını dinlemek ya da arşivine ekleyebilmek bir caz arşivcisi için her zaman kıymetlidir.

Danimarka radyosunda ilk yayınlanışından bu yana duyulmamış müzikleri derleyen koleksiyon, Elemental’ın büyük beğeni toplayan 2021 Evans seti Behind the Dikes: The 1969 Netherlands Recordings’in yanında yerini alıyor. Bu koleksiyonluk kaydın yapımcılığını Elemental’in ortağı ve ödüllü müzik arkeologu “Caz Dedektifi” Zev Feldman yapıyor. Bill Evans Estate tarafından yetkilendirilen piyanistin şimdiye kadar duyulmamış müziklerinin onuncu koleksiyonu.

Deluxe Set içerisinde, Evans müziklerinin gurusu The Wall Street Journal yazarı Marc Myers‘ın takdim yazısı, Evans ile 1968’den 1974 yıllarına kadar çalışmış trio üyeleri Eddie Gomez ve Marty Morell, Danimarkalı müzisyenler Palle Mikkelborg ve Alex Riel ve yapımcı Peter Larsen ile piyanistler Matthew Shipp ve Ran Blake ile yeni röportajlar yer alıyor.

İlk plak ilk yüz Copenhagen Jazz Festival, Tivolis Koncertsal, Copenhagen,  31 Ekim 1965’de ve ikinci yüz Slotsmarksskolen, Holbæk’de 28 Kasım 1965 yılında kayda alınmış.

İkinci plak Danmarks Radio, The Radiohouse, Kopenhag 1965 Kasım sonunda  ve TV City, Kopenhag Kasım 1969’da kayda alınmış. 

Üçüncü plak Danmarks Radio, The Radiohouse, Stockholm’de 1966 Ekim sonunda ve Stakladen, Aarhus, Danimarka’da  21 Kasım 1969’da kayda alınmış.

Albümün yapımcısı Feldman albümün doğuşu ile ilgili şöyle diyor: “Treasures, kayıp kasetler için çeşitli Danimarka arşivlerini taramak için muazzam bir zaman harcayan ortak yapımcılarım Jordi Soley ve Elemental Music’ten Carlos Agustín Calembert’in büyük araştırma çalışmalarının bir sonucu olarak ortaya çıktı. Bu kayıtların hiçbiri daha önce yayınlanmadı. 1960’larda yayınlanan orijinal radyo yayınlarından bu yana ilk kez duyuluyorlar.

Yayımlanma tarihini iple çektiğim albümü beklerken Brian Priestley’in “Benim için asla yeterince Bill Evans olmaz” sözlerini hatırlıyorum. Ek olarak bana “Bill Evans’ın en iyi performansı hangisidir?” diye sorarsanız “Seçmek çok zordur ama muhtemelen henüz dinleme fırsatı bulmadığımız arşivin derinliklerde olan” diyebilirim, çünkü Evans tuşlara her dokunduğa her âna kulak kabartmak isteyen biz müzikseverler için kulağımıza gelen müziklerden her biri bir öncekinden daha etkileyici olabilir. Fırsatı kaçırmak istemeyiz.

Burak Sülünbaz

Co-Founder, Jazz Writer // Kurucu Ortak, Caz Yazarı

Burak Sülünbaz 'in 193 yazısı var ve artmaya devam ediyor.. Burak Sülünbaz ait tüm yazıları gör

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir